Komu i kiedy przysługuje lokal komunalny
Jednym z zadań gmin jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych jej mieszkańców. Zadanie to może być wykonywane w różny sposób, jednak najczęstszą formą jest wynajem lokali komunalnych przez gminę jej mieszkańcom. Wynajem mieszkania komunalnego jest atrakcyjną możliwością dla mieszkańców gminy, albowiem koszt wynajmu takiego lokalu jest stosunkowo niski. Co do zasady oferta wynajmu mieszkań komunalnych skierowana jest do osób, których sytuacja materialna nie jest najlepsza. Jak zatem ubiegać się o najem mieszkania komunalnego?
Kto i kiedy może ubiegać się o mieszkanie komunalne?
Tak jak wskazałam powyżej co do zasady oferta wynajmu lokali komunalnych jest skierowana dla osób uboższych. Jako że mieszkania te są własnością gminy, trzeba spełnić pewne kryteria. Warunkami, które powinien spełnić mieszkaniec gminy są przede wszystkim:
- Niski bądź bardzo niski dochód. Co ważne przy ustalaniu progu dochodu, który uprawnia do ubiegania się o najem lokalu, brana jest co do zasady pod uwagę ilość osób we wspólnym gospodarstwie domowym. Próg ten ustalany jest w uchwałach rady gminy.
- Brak posiadania przez mieszkańca jakiegokolwiek tytułu prawnego do nieruchomości.
- Zamieszkiwanie na terenie gminy.
Poza wyżej wymienionymi warunkami gmina na mocy uchwały rady gminy może ustalić dodatkowe warunki, którymi będzie kierować się przy wyborze potencjalnych lokatorów.
Jak wygląda procedura ubiegania się o mieszkanie komunalne?
Procedura wynajmu lokalu mieszkalnego zależy każdorazowo od tego jak została określona w uchwale przyjętej przez radę danej gminy. Procedura ta jednak w większości przypadków inicjowana jest wnioskiem o wynajem lokalu mieszkalnego przez zainteresowanego mieszkańca. We wniosku tym mieszkaniec musi wykazać, że spełnia warunki (wskazane powyżej) do ubiegania się o lokal komunalny. Co do zasady gmina wyznacza termin, do którego to możliwe jest złożenie takiego wniosku (np. 30 kwietnia każdego roku).
Następnie zaś gmina weryfikuje zgodność wniosku pod względem formalnym. W przypadku prawidłowości wniosku, pracownicy gminy przystępują do jego merytorycznego rozpoznania. Co do zasady pracownicy gminy każdemu wnioskowi przyznają punkty, których ilość zależy od sytuacji materialnej czy osobistej mieszkańca (np. osoba posiadająca bardzo niski dochód może otrzymać więcej punktów).
Po zweryfikowaniu wszystkich wniosków i przyznaniu im punktów, tworzona jest lista mieszkańców, którzy w przyszłości otrzymają lokal komunalny (warto pamiętać, że w dużych miastach na lokal komunalny czeka się nawet kilka lat). Od miejsca na liście mieszkaniowej będzie zależała kolejność otrzymania lokalu (osoby z najwyższym miejscem na liście mieszkaniowej otrzymają lokal najszybciej). Osobie niezadowolonej z miejsca na liście przysługuje możliwość wniesienia zastrzeżenia do listy. Po rozpoznaniu zastrzeżeń lub w przypadku ich braku lista staje się ostateczna i w oparciu o nią przyznawane są lokale komunalne.